Hvor svært kan det være?

Format: Bog
Sidetal: 327
Forfatter(e): Mads Davidsen og Dan Hammer
kr. 287,00
ekskl. moms
kr. 358,75
inkl. moms

En bog om strategier i fodbold af Dan Hammer & Mads Davidsen.

Til efteråret får danske 'mandagstrænere og -direktører' ny og tung ammunition til diskussionerne om, hvorfor mange fodboldklubber har svært ved kontinuerligt at levere gode resultater – både på banen og i årsrapporterne.

Det sker, når den tidligere tekniske direktør i Shanghai SIPG FC, Mads Davidsen, og den tidligere administrerende direktør i F.C. København, Dan Hammer, giver deres bud på, hvordan fodboldklubber kan udfolde deres fulde potentiale - både på banen og som forretning.

Fodbolden er martret af et ekstremt fokus på kortsigtede resultater og emotionelle beslutninger. I kampen for at blive bedst, eller undgå at blive sidst, underminerer klubberne forudsætningerne for at blive bedre.

Bogen viser en anden og mere langtidsholdbar måde at lede fodboldklubber på. En måde, der tager udgangspunkt i en dyb respekt for spillets og branchens kompleksitet, en klubs grundlæggende værdiskabelse samt dens behov for at være unik. Og ikke mindst en måde, hvor klubbens forretningsstrategi og fodboldstrategi spiller hinanden gode.

Forfatterne har på egne kroppe og sjæle udstået det enorme pres, der følger med at være ansvarlig for en højt profileret klubs både sportslige og økonomiske resultater, og det er primært erfaringerne fra denne kontante mesterlære, der danner grundlag for bogens påstande, konklusioner og anbefalinger.

Mads Davidsen:
'I mange klubber verden over er det ikke hverdag at opbygge og implementere en detaljeret fodboldstrategi samt konkurrere ud fra den. Disse klubber skifter i stedet træner eller køber nye spillere, når de møder modstand. Derfor har fodbold fortsat et kæmpe udviklingspotentiale, da spillet misforstås og forsimples i analysen. Sagt mere jordnært: Der bruges for megen energi på at forklare den enkelte kamps udfald frem for at forstå og påvirke den spillestilsmæssige udvikling i retning af den langsigtede fodboldstrategi'.

Dan Hammer:
'Selv om fodbold er så uendeligt meget mere end forretning, er den på højeste niveau også altid forretning. Sådan har det været i mange årtier nu, men alligevel tvivler jeg på, at der findes en branche, der er bedre belyst og ringere forstået end fodbold. Forhåbentlig kan vores bog bringe relationen i bedre balance.'

Sådan skriver anmelderne:
Claus Henriksen, Bogblogger.dk

"Hvor svært kan det være? er en intelligent bog, der både hylder og problematiserer, men frem for alt sætter lys på de dilemmaer, klubber rundt om i verden står med, når de både skal være tro mod kulturen, deres fans, deres spillere og deres bestyrelser. I rigtig mange virksomheder ligger mange tiltag for netop at opnå dette i samme spor. I fodbold er det ofte modsætninger.
(...)
Problemet med bogen er, at det næsten bliver for overvældende. To selvstændige ben med endnu mere dybde i hver del ville have været at foretrække, men når det er sagt, så er det et meget komplet værk, jeg kun på det varmeste kan anbefale."
Læs hele anmeldelsen

Lars-Christian Brask, 2. viceborgmester i Roskilde Kommune

"Suveræn bog, hvor læring også kan bruges udenfor fodboldens verden. En af mine top 25 bøger."

Varenr.: 8096
ISBN: 9788772340371
Udgave måned/år: 11/20
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?